Ik heb bruine vlekken op mijn rosa elfe (witte klimroos), wat moet ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
16.5K

Antwoorden (4)

Uw roos heeft duidelijk last van sterreroetdauw...
•Dé ziekte die rozenliefhebbers het meeste zorgen baart is zonder meer ‘sterreroetdauw’ (sterroetdauw). Vergelende bladeren met paarsbruine tot zwarte vlekken zijn typische symptomen. Omdat deze ziekte grote esthetische schade veroorzaakt dient de bestrijding te gebeuren bij het waarnemen van de eerste symptomen, in regel omstreeks half mei.. Geschikte middelen zijn ROSABEL EW en ROSABEL SPRAY.
Vóór de bespuiting knipt men de zieke bladeren weg, zodat de rozen er voor de komende maand netjes en fris bij staan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sterreroetdauw is de meest gevreesde rozenziekte in NW-Europa. De schimmelsporen worden via water verspreid, (opspattend water vanaf de grond of water dat langs de takken stroomt). In de struiken die door snoei luchtig groeien heeft de ziekte minder kans. Uw belangrijkste wapen blijft echter de keuze van rozenrassen die minder gevoelig zijn voor deze ernstige ziekte.
Bron:Rozenencyclopedie -Rebo.

Toegevoegd na 25 minuten:
Volgens Tantau (de veredelaar) is Rosa Elfe met haar glimmend, donkergroen blad goed ziekteresistent, dus de aantasting zal wel beperkt blijven, probeer wel de aangetaste bladeren te verwijderen, ook diegene welke op de grond liggen.
Z512099
10 jaar geleden
Op de bovenkant van het blad treffen we ronde grijze tot grijszwarte vlekken aan met dikwijls een stervormige rand. De vlekken zijn talrijk en over het gehele blad verdeeld. De onderste bladeren worden als eerste aangetast. Bij een sterke aantasting worden de bladeren geel en vallen af, zodat de planten kaal worden. Sterroetdauw komt veel voor bij rozen en wordt veroorzaakt door een schimmel. De bloemen worden niet aangetast.

TIP: Verwijder aangetast blad direct.

Er zijn verschillende methodes toepasbaar en producten verkrijgbaar bij oa tuincentra om dit te bestrijden.
Bayer Garden heeft hiervoor ook verschillende producten in het assortiment. Bekijk hiervoor de website van Bayer voor meer informatie.
http://bayergarden.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de bladvlekken ziekte, een schimmel aantasting.
Zeer ongebruikelijk dat het nu al voor komt.
Het ontstaat door het zeer vroege voorjaar, waardoor de rozen erg vroeg gingen groeien.
Met daarna een zeer natte periode met koel tot koud weer.
Alle aangetaste blad nu weg knippen , ook al is dat alle blad.
Men kan er tegen spuiten.
Maar bij ander weer komt het mogelijk niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien u over 'vlekken' spreekt en niet 'vlekjes' neem ik aan dat het geen sterrenroetdauw is maar een andere schimmelziekte. Op zich maakt dit niet uit, u kunt beide eenvoudig oplossen door 2 afgestreken eetlepels 'neem'-poeder te mengen (gemalen bladeren van de neem-boom) met een liter warm water. Nachtje laten staan en de gehele rozenstruik (behalve de bloemen) besproeien met dit mengsel. Regelmatig herhalen voorkomt terugkeer van de schimmel.
Het middel is volledig natuurlijk en veilig, beschermende kleding e.d. is dus niet nodig. Het is eenvoudig te bestellen via internet.